السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ------ مدونة أشبال أون لاين -------- ترحب بكم -----------وتعدكم أن تقدم لكم ------------- كل جديد بإذن الله ---------- وسوف نكون شاكرين لمن تابعنا بإستمرار إن شاء الله

الاثنين، 3 يناير 2011

مجرد سؤال ........

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

والله أنا آسف جداً علي فترة غيابي

وبجد أنا بحييي أختي الفاضلة

والتي ألحت عليا حتي أكتب رسالة جديدة علي مدونتي

فشكراً لكِ يا ( سلســـبيل )

ولقد وجدت رسالة أو بوست أو موضوع

إن شاء الله يعجب حضراتكم

وهو عبارة
     عن مجرد سؤال........

هل عمل مذكرات لحيات الشخص شيء مهم ؟؟؟؟

ولماذا ؟؟؟؟

وأنا شخص قد قمت بعمل مذكرات لحياتي في بداية عام 2011

ولقد بدأت الكتابة فيها منذ  يوم  1/1/2011

يشرفني أن أري إجاباتكم ....

هناك 14 تعليقًا:

المصوراتي يقول...

طبعا طبعا طبعا مهم

اولا دا دليل صحي علي انك مقدر وقتك و حياتك و انا مش مجرد شيء بنهيشه كدا و خلاص و يمر علينا مر الكرام

لا طبعا يجب من حياتنا نتعلم و نتذكر ما فيها

يمكن انا مش بكتب اول باول بس انا بستخدم وسائل كتير بسجل بها سؤال المويايل بكتب فيه نوووتس او بسجل صوت
او ممكن اكتب بيدي

و عموما مبارك عليكي المذكرة الجديده او المفكرة

و ارجو الا تكتبي فيه احداث ليلة رأس السنة عشان من عاوزينها اجنده حمراء من الاول خليها للاشياء الكويسه و اللي ممكن تستفيدي منها

تحياتي

♥ ♥ Amira Samy ♥ ♥ يقول...

ماشى ياعم
ربنا يسهلوا
بالتوفيق اخى

Unknown يقول...

طبعا أنا مع الفكرة.. ويمكن المدونة هي مذكرات بصورة أو بأخرى.

تحياتي.

مها البنا يقول...

الحقيقه مش عارفه

عن نفسى بكتب مذكراتى من زمان .. يمكن مش مواظبه عليها .. لكن كتير بحس انها طريقه لتفريغ إنفعالات الغضب وأيضا لتسجيل لحظات الفرح والسعاده

يعنى بالنسبه ليا .. هى شئ مهم

لكن أعتقد إن الرأى ده لا يمكن تعميمه لأن هناك من يعتقد أنه كالندوب التى نساعد الزمن على أن يتركها فى ذاكرتنا

أو كمن يسكب الملح على بعض الجروح مما لا يسمح بإلتئامها أبدا

تقبل إحترامى

غير معرف يقول...

:)
جميل جدا ياضياء انك تشعر ان بداخلك أحاسيس وأفكار ويوميات تريد أن تسجلها .. وأنا أعتقد انها ستفيدك كثيرا فى وقت متقدم .. على فكرة وانا فى عمرك بدأت فعلا أسجل مذكرات أكتب فيها شعر وأفكار وعن حياتى ولحظاتى ونقدى للمجتمع وأفكارى لبناء المجتمع وإعادة المجد للأمة وأشياء أخرى من هذا القبيل .. وطرقعت فى دماغى صحافة وإعلام وكان حلمى وهدفى منذ هذا الوقت وبفضل الله تحقق حلمى وأنا الآن كدراسة فى تانية لغة عربية صحافة واعلام ..
فى هذا الوقت حينما أشعر بضيق آخذ فى قراءة ما كتبت قديما ولا أخفى عليك قهقهتى وضحكاتى على نفسى الشديدة مما كتبت ، وتعجبى على ما كتبت قديما من أشياء ربما لا يكتبها رجل متقدم فى عالم الصحافة والإعلام .. أحدثك بصدق ..
الآن مرحلة الإبداع لدى كل شخص ففجرها وسجلها يارفيقى ولا تكبتها حتى لا تضيع .. ابدأ ووالله معك
سأنتظر قريبا قراءة ماكتبت بشوق ولهفه ..
أخوك // ياسر .. منكم نتعلم :)

أشبال أون لاين يقول...

شكراً لك مصروارتي

واعتزل علي التاخير فقد كنت مشغول بالإمتحانات

جداً

وشكراً

أشبال أون لاين يقول...

شكراً لك سلسبيل

أشبال أون لاين يقول...

شكرا لك ماجد القاضي

أشبال أون لاين يقول...

شكرا لك مها البنا

أشبال أون لاين يقول...

شكراً لك متفائل الا تلت

بنت مصريه يقول...

جميل جدا أنك تسجل احداث حياتك
ويمكن كمان فرصة انك تكون رقيب على نفسك وتصرفاتك لانك هتسجلها فهلاتحظ اية بالظبط الغلط اللى المفروض يتعدل

سُـمـيّـة يقول...

السلام عليكم
ساعات بحس إن كتابة المذكرات دى شئ تافه فى بعض الأحيان لما تكون فيها حاجات ملهاش لازمة زى انا أكلت انهارده كذا أنا كنت لابسة كذا كدا يعنى
بس بحتاجلها اوى لما يكون جوايا إحساس جديد أو قلق على حد معين أو حلم ميتنسيش بس دا كله لما يكتب بطريقة أدبية سواء نثر أو شعر يبقى مفيد أكتر لأنه بيقوى لغتنا وأسلوبنا
بس ساعات بحس انه صعب شوية انى اعمل كدا عشان مش عايزة تفاصيل حياتى اللى يحفظها ورق مش قلب حب التفاصيل دى وعاشها بجد

رشيد أمديون يقول...

عمل جميل ما تقومين به
بالتوفيق

غير معرف يقول...

ثقافة الهزيمة .. ناس هايصة و ناس لايصة

و نشرت شبكة الإعلام العربية "محيط " فى 30 يناير 2012 قال المحامى "خالد على" رئيس المركزي المصري للحقوق الأقتصادية والاجتماعية، في ندوة عقدت في معرض القاهرة الدولي للكتاب، أن راتب المشير حسين طنطاوي، 3 ملايين جنيه، الفريق سامي عنان يتقاضى 2 مليون جنيه شهريا. متسائلاً: "كيف نتكلم عن الثورة والعدالة الاجتماعية وسط هذا الواقع؟"

...باقى المقال بالرابط التالى

www.ouregypt.us

و نشرت جريدة المصرى اليوم فى 3 يوليو 2012 ذكرت مصادر مقربة من د. محمد مرسى، رئيس الجمهورية، أن الحكومة الجديدة المقرر تقليص عدد وزاراتها إلى 28 بدلاً من 32، بينما فى ألمانيا حوالى 82 مليون نسمة لا يتجاوز عدد الوزراء 14 وزيرا بالأضافة لمنصب المستشار الألمانى